weia-haar-weblog.reismee.nl

Bromo vulkaan en Plantage

BROMO-vulkaan en stadswandeling Malang.

De tocht naar de Bromo vulkaan begon om 0.30 uur in de nacht. We gingen eerst in de bus naar een opstappunt voor de jeeps. Die tocht duurde twee uur. Bij het opstappunt aangekomen stonden daar 4 Toyota landkruisers voor ons klaar. Ik mocht voorin naast de chauffeur. Lisa, met twee Belgische reisgenoten en onze reisleider achterin.

De reisleider had van het hotel lunchpakketten meegenomen en ook die verdwenen in de Jeep. We vertrokken richting de Bromo. Via tal van haarspeldbochten ging het omhoog. Eerst nog een gewone asfaltweg. Op enig moment kwamen we aan bij het begin van het park en toen werd het terreinreizen. Over een hoogvlakte bedekt met fijn vulkaanzand ging het verder. Wij waren niet de enigen. Tal van Jeeps gingen allemaal naar de laatste klim voor het uitkijkpunt. Nog een paar honderd meter hoger moesten we, maar we bleven steken. Filevorming. We besloten het laatste stukje te lopen. Tussen Jeeps door die allen vaststonden gingen we naar het uitkijkpunt in afwachting van de zonsopkomst. Die kwam om 05.31 uur. Het zag mooi uit. Maar we stonden met honderden mensen naast elkaar te kijken met achter ons allemaal commercie. Na het maken van de foto’s gingen we nog naar twee andere uitkijkposten en daarna terug naar de hoogvlakte. Ook hier tenten waar je wat kon eten of drinken. Daar aten we de meegebrachte lunchpakketten. Hierna de beklimming van de vulkaan. Eerst ruim een kilometer over de hoogvlakte met enigszins vlak terrein en daarna een stijle trap van meerdere honderden treden. Een flinke klim. Boven keken we in de werkende vulkaan. Na het maken van een paar foto’s weer naar beneden. Het was druk op de trap en ook op de hoogvlakte. Toeristen konden ook naar de trap worden gebracht per paard. Dus alles liep wat door elkaar. Al met al een mooie tocht met fraaie uitzichten. om 11 uur in de ochtend waren we weer in het hotel om vervolgens vanaf 1500 uur te beginnen aan een stadswandeling in Malang, ook een stad van meer dan een miljoen inwoners.

Daarna diner en eindelijk rust.

Van Malang naar Ketapang

Dit is een reisdag. Er moet 270 kilometer worden afgelegd en dat doen we door niet via de snelweg te gaan. Daardoor duurt de tocht een hele dag. Velden met rijst, kleine dorpen, een door de Nederlanders aangelegd kanaal die een heel district voorziet van de juiste hoeveelheid water om rijstvelden te bevloeien, zijn wat van die ingrediënten van deze tocht. Ik vond het ontspannen. De toiletten onderweg waren niet allemaal even schoon en sommige ronduit smerig. We gingen lunchen bij een plantage waar ondermeer in een kruidentuin allerlei kruiden en specerijen werden geteeld. We hebben door de kruidentuin gewandeld en kregen uitleg over de diverse planten. Heerlijk geluncht en voorzien van allerlei fraai gemaakte origami, zoals vogels, kronen en sprinkhanen. Prachtig om te zien. Tijdens de rondgang door de tuin kregen we onze eerste stevige bui. Binnen de kortste keren allemaal nat.

Andries

Zo dat is nog eens de dag meenemen. Maar wat een enerverende tocht naar de top van de vulkaan. Dit vader-dochter avontuur vergeet je nooit meer. En ook deze bijzonder uitstap levert weer prachtige foto's op.
Dank voor het verhaal en de foto's.

Henk

Hoi Andries, was ook mooi,maar stevig programma, veel reizen ,weinig rust. Weia niet fit, kon helaas niet naar de vulkaan.

Lia

Na het lezen van jullie verhalen mogen jullie na deze vakantie nog wel een week vakantie nemen,
Het is maar goed dat je met pensioen bent Henk dus strak lekker bijkomen, maar voor Lisa is het wel anders denk ik , gelijk weer aan het werk. Maar alle gekheid op een stokje hele mooie foto's , een geweldige ervaring deze reis. Geniet er nog van.

Arend en Ina

Aan je verslag te lezen was dit niet een echte rustige vakantiedag.
Wel een heel bijzondere dag die je niet snel zult vergeten. Wel een zeer touristische dag. Jammer dat Weia niet alles mee kon doen. Mooi dar wij het ook allemaal een beetje mee kunnen beleven.
Geniet nog maar een paar dagen!

Geertje

Dag lieve buren,
Wat hebben jullie straks veel te vertellen en kan Weia weer een prachtig fotoboek maken. Wij genieten nu al mee en straks met de verhalen erbij vast nog meer.
Nog een aantal fijne dagen en hartelijke groet Jan en Geertje