weia-haar-weblog.reismee.nl

3e dag Ierland

Het begon al fraai deze derde dag in Ierland. Na een stevig ontbijt onder een fraai zonnetje met de bus op weg naar de start van de ring of Kerry, de ringweg van het schiereiland Kerry. Alle grote bussen gaan linksom op de ring. Dit komt, omdat twee bussen elkaar niet of nauwelijks kunnen passeren, zo smal is de weg soms.

Onze eerste stop was een demonstratie schapendrijven met een border collie. De hond kent vier fluitsignalen en dat is het links, rechts, vooruit en stop. Met deze vier fluitsignalen dirigeert de schaapherder de hond zo dat die de kudde een bepaalde richting laat uitgaan, eventueel worden schapen die dreigen te ontsnappen terug naar de kudde geleid. Fantastisch om te zien en het mooiste kwam nog. Samen met de hond kon de schaapherder de kudde verdelen, zo dat hij bijvoorbeeld vier schapen uit de kudde een bepaalde richting uitdrijft. Fantastich zou onze reisleider Anton zeggen, en dat was het ook. De schaapherder vertelde dat 1 hond 10 mensen vervangt bij het drijven. De schaapherder neemt veelal meerdere honden mee naar de kudde. De hond kan maar ongeveer 3 kwartier werken en moet dan worden vervangen door een verse hond.

Na de demonstratie weer in de bus en via verscheidene uitkijkpunten naar een restaurant gegaan voor de lunch. Reisleider Anton legde de procedure uit: Precies om half een naar binnen, via de winkel naar het afhaalpunt. Daar je bestelling doen. De tray wordt door personeel meegnomen naar een plaats in het restaurant en je krijgt een plek in het restaurant toegewezen. Eventuele warme maaltijden wordt door personeel daar bezorgd. Binnen 10 minuten zaten 40 man te eten. En binnen een uur weer verder. Fantastich zou onze reisleider Anton zeggen.

Lisa ik hadden Fisch and chips en Weia at een sandwich.

Tijdens de rit zong Anton nog een fraai lied en vertelde honderd uit, Van de politiek via het geloof naar het hoe en waarom van de jaartelling. Een soort Maarten van Rossum, we eindigden in een fraai park en op weg naar het hotel draaiden we nog een cd met Ierse liederen. Om 1800 uur weer in het hotel. En na een goede maaltijd nu in de rust. Al met al een mooie dag. In de spiegel zien we dat we alle drie verkleurd zijn en op het nieuws zag ik dat de Ierse televisie waarschuwde om je goed in te smeren, want de zon schijnt ongekend fel en je bent zo maar verbrand. Niet verwonderlijk voor een land waar veel vrouwen rood haar hebben en een lelieblanke huid. Morgen verder., geschreven door Henk

Arend en Ina

Weer een hele mooie belevenis deze rit door de ring van Kerry. Steeds mooie uitzichten over het altijd groene heuvelland.
Een leuke foto van jullie drieën