weia-haar-weblog.reismee.nl

van Halong Bay naar Ninh Binh

Allereerst nog even over gisteravond op de boot daar troffen wij een Italiaanse mevrouw aan die hoorde dat we Nederlands spraken, zij vond het heel leuk om even met ons te babbelen, ze vertelde dat haar ouders lang geleden naar Nederland waren gekomen en dat ze tot haar 18e in Nederland had gewoond, ze was 2 talig opgevoed , dus toen de heel familie weer terug ging naar Italië had ze geen probleem met het Italiaans. In september, vertelde ze , had ze een reünie van de middelbare school na 50 jaar!!!

Vanochtend om 11.00 uur opgehaald door onze gids en chauffeur op weg naar Ninh Binh, onderweg een paar leuke stops gemaakt. We bezochten een mevrouw die een alternatief had bedacht voor het het bonsai boompje, die hier net als in andere landen nogal prijzig zijn.

Zij had een soort bamboestengels in een pot gezet, waar dan allerlei scheuten uit te voorschijn komen en die kan dan ongeveer 3 jaar staan, je hoeft alleen maar water te geven

Daarna hebben we een bedrijfje bezocht waar de matten van riet of gras worden gemaakt, dat riet wordt gekweekt in een rivier waarna het na een jaar wordt gesneden. Vervolgens wordt het geweven, dit zijn matten waar de meeste Vietnamezen op slapen en in de woonkamer hebben om op te zitten, ze hebben vaak geen stoelen

Na het weven wordt het gekleurd en komen er mooie sjablonen op.

Het is nog wel leuk om te vertellen dat hier eigenlijk geen ,buitenlandse toeristen komen, dus we werden met veel belangstelling en gegiechel bekeken, Henk moest nog met een van de mannen op de foto. Daarna gaan de matten in een soort stoomoven om de matten te ontdoen van alle insecten en vervolgens te drogen worden gelegd langs de kant van de weg, prachtig om te zien

Iets verder dan dit bedrijfje van de traditionele matten hadden we een bedrijfje dat alleen matten van kunststof of plastic werden gemaakt, lang niet zo mooi als de natuurlijke matten

In hetzelfde dorpje waren ze ook op de rijstvelden bezig, zie de volgende foto

We hebben weer veel gezien en het was heerlijk weer, 26 gr maar wel een hoge luchtvochtigheid.

Lisa

Het weer hier is niet slecht maar 26 graden klinkt ondanks de luchtvochtigheid nog een stuk beter! Wel weer erg mooie foto's gemaakt en weer heel wat beleefd lees ik wel. De markt lijkt me erg leuk om te bezoeken en de boottocht lijkt me goed vertoeven!

Ina en Arend

Leuke foto's en mooie verhalen. Henk valt vast op door zijn lengte. We genieten met jullie mee.

Weia

Ja Arend en Ina, het is een heel indrukwekkend land en we beleven veel

Andries

Kom ik net thuis van het stembureau en lees ik jullie verhalen vanuit Vietnam.
Prachtig wat een gedetailleerde vertellingen en wat een mooie foto's. De kleuren spatten er af.
Nog veel plezier.