weia-haar-weblog.reismee.nl

van Sapa naar Lao Cai

Na onze laatste ontbijt in Sapa, werden we weer opgehaald om 08.30 uur door onze gids voor onze leukste trip naar Bac Ho, 2,5 uur rijden van Sapa naar de grote markt waar alle bergvolkeren tezamen komen om hun handelswaar te slijten. De markt begint ’s morgens al heel vroeg en de meeste mensen komen dan ook te voet of met de scooter. En niet alleen de vele etenswaren , kruiden en kleding worden verkocht maar er is ook een markt met waterbuffels, een puppymarkt en er wordt pas geslacht vlees verkocht, niet mijn favoriete deel van de markt.

Dit is de waterbuffelmarkt.

Op de volgende foto"s zie je wat de mensen op de markt eten, het ziet er niet uit , een of ander prutje van paardenvlees en nog vele andere dingen:

Je blijft je ogen uitkijken, er is zoveel te zien, vooral de vele prachtige klederdrachten van de verschillende stammen, zoals de “black Hmong” de “flower Hmong” de “white Hmong” en vele anderen.

Wat betreft de werkverdeling tussen mannen en vrouwen is het anders dan in Nederland, want de mannen zitten daar de hele dag te drinken en te eten en de vrouwen proberen de handel te slijten en die zorgen ook nog voor de kinderen.

Daarna een dorpje bezocht waar de tijd is stil blijven staan, alle huisjes hebben geen elektriciteit, koken op hout en hebben vaak maar 2 waterbuffels op stal niet voor de melk maar om het land te bewerken, ze wonen er vaak met meerdere generaties in een een zeer primitieve ruimte

Toen we uit Sapa vertrokken was het erg nevelig maar op de markt aangekomen hadden we prachtig weer.

In Lao Cai zitten we vlakbij de grens met China, we hebben een foto gemaakt met aan de overkant China, in deze plaats stappen we ook weer op de nachttrein terug naar Hanoi waar onze gids ons om 05.15 uur ’s morgens weer gaat ophalen.

Morgen [ maandag] gaan we naar Halong Bay, de weersvoorspellingen zijn niet zo goed, dat is eerst maar weer afwachten.