weia-haar-weblog.reismee.nl

SA PA en TA PHIN

Vandaag hebben we het plaatsje TA PHIN bezocht. Dat is om zo te zeggen het Vietnamese platteland, met toch nog wel wat toerisme. Als je goed kijkt zie je de stroomkabels en de huizen hebben een tv met schotelantenne en een koelkast. Vietnam heeft een afvalprobleem. Veel plastic. Hier een paar foto's:

Die mevrouw links op de foto is een dorpsbewoonster die handgemaakte borduursels probeert te verkopen. Ze heeft pech, want we hadden gisteren al wat gekocht. Op 'straat' zie je dames met naald en draad kunstig het linnen bewerken, maar in een achterafstraatje zagen we ook een een mevrouw met een singernaaimachine, dat gaat een stuk vlugger.

Ook dit was wel een aandoenlijk stel:

In de middag terug naar SA PA. Dit plaatsje is een voormalige Franse militaire basis, vlak bij de grens met China. De basis is uitgegroeid tot een stadje. Het is er nu booming. Overal worden nieuwe hotels gebouwd. Het is een geliefde startplaats voor het maken van trektochten te voet door de bergen en is dus behoorlijk toeristisch.

Morgen vertrek uit SA PA.

In Nederland werkt de lift zo, dat de begane grond verdieping 0 is een de eerste verdieping 1. In andere landen is dat wel eens anders. Daar is de first floor vaak de begane grond. In het hotel in HANOI zijn we hierdoor al in de kelder van het hotel beland, toen ik op 0 drukte. De kelder bleek niet de mooiste plek van het hotel. Een kijkje achter de coulissen. I

n ons hotel in SA PA hebben ze het anders aangepakt. Het hotel is 6 verdiepingen hoog. Het bordje in de lift geeft aan, dat de receptie op floor 5 zit, dus je zou zeggen vijfde verdieping, maar hier is het anders. Floor 5 is begane grond, floor 1,2 3, 4, en 6 zijn de verdiepingsen. Dit leidt tot enige verwarring en hilariteit.

Ik zou net van de receptie naar onze kamer op de zesde verdieping gaan toen een druk doende meneer met koffers de lift in stapte. Hij drukte op vijf, waarna de lift op en neer bewoon en stopte op verdieping 5. De receptie dus. Hij stapte uit met zijn koffers en keek verdwaasd rond. Net toen hij zich realiseerde, dat hij geen meter was opgeschoten, ging de deur van de lift dicht en kon ik naar 6.

Tot zover vandaag.

Andries

Eerst even een compliment voor de prachtige foto's. Mooie plaatjes van het leven van alledag. Het vinden van verborgen plekjes is voor fotograaf Henk geen probleem.
Maar nu nog even over die lift. Zou je dat nog eens langzaam kunnen uitleggen???? (haha)
Een goede vraag voor De Nationale IQ kwis 2017;
Hoe kom je met de lift op je hotelkamer in een hotel in SAPA als je weet dat de receptie niet op de begane grond zit?
Ik vraag me nu ook af of de nachttrein wel de nachttrein was??? Wie het weet .......
Veel plezier nog.

Henk

Hoi Andries, ja, dat met die lift was natuurlijk bijzonder, ik weet ook niet of dit een plaatselijk gebruik is of niet. Ik ben al wel, per ongeluk, het verkeerde hotel in SAPA ingelopen, maar daar kwam ik niet verder dan de receptie. De nachttrein was de nachttrein, maar als men daarmee bedoelde, dat je daar ook zou kunnen slapen dan is dat niet juist. De bedden zijn 180 bij 60.en ik ben 185, dus dat paste niet. Bovendien maakte de trein allerlei geluiden, niet alleen een sonoor gedeng, gedeng, zoals van dat liedje, maar ook piepende, knarsende, schurende, bonkende en kloppende geluiden.. Wel bijzonder.. En dan nog iets, ook de Vietnamese loempia bestaat niet, wel zoiets, maar dan toch anders. Ook de prijs is anders, 6 voor 50.000 dong.

Lisa

Hmm misschien ga ik toch maar een andere bestemming uitkiezen, als de nachttrein geen plek meer is om te slapen en de lift het je zo ontzettend moeilijk maakt.. Wel erg komisch om te lezen en ik hoop dat jullie met volle teugen genieten van deze lichte verwarringen!

Weia

Ondanks alles een prachtig land met heel vriendelijke mensen

Gé

Prachtige mensen en prachtige foto's. Doet mij aan Thailand denken.
Eerste week is al voorbij en volgens mij genieten jullie met volle teugen, ondanks links/rechtsaf perikelen, op en neer gaande onlogische liften en een schommelende, krakende, piepende trein. Blijf ons op de hoogte houden.

Weia

Klopt Gé, we genieten volop, maar hadden afgelopen dagen geen internet en lopen nu een beetje achter met onze verhalen