weia-haar-weblog.reismee.nl

HANOI

Hanoi is een bruisende en fascinerende stad. Ons hotel is in het centrum en dat kan je merken. Wat een druk verkeer. Wat echter op het eerste gezicht heel chaotisch lijkt is in feite een samensmelting van bestuurders die heel beheerst door elkaar heen dansen. Wat een rijtechniek. Er lijken geen verkeersregels te zijn, maar dit maakt dat iedereen behoorlijk voorzichtig rijdt. Je kan in een vast tempo lopend zonder problemen oversteken, links en rechts rijden auto's en vooral scooters om je heen. In Nederland is dit ondenkbaar

Na lange nachtrust werden we om 9 uur door de gids opgehaald bij het hotel. Zwaarbewolkt, met kans op regen. Maar goed gehumeurd doken we het verkeer in. Eerste stop het Ho Chi Minh mausoleum, met woning, plein en regeringsgebouwen. We wilden niet het mausoleum zelf in, te druk en zeker te tijdrovend. Daarvoor was de tijd te kostbaar. Indrukwekkende geschiedenis.

Hierna de Tempel van de Literatuur bezocht. Dit is een aanrader. Het hele gebied is van Chinese architectuur en doet aan de Verboden stad in Peking denken. Het was meer een ode aan de Wetenschap en aan Confutius. In Hanoi was al een universiteit toen wij nog midden in de kruistochten zaten.

Na de Tempel hebben we nog gefietst in de binnenstad, nu ja, wij zaten beiden in zetel voor op een fiets die werd bestuurd en voortbewogen door een stoere Vietnamees. Ode aan die man die 120 kg zitvlees door het drukke verkeer wist te sluizen. Af en toe snoof en spuugde die wat, maar hij gaf niet op. Eerst dacht ik, het is toch wat gênant, maar ik liet die gedachte snel los. Ieder zijn vak. Goede fooi gegeven, voor Vietnamese begrippen.

Na de lunch aan het meer in het centrum van de oude stad zijn we naar een Waterpoppenshow geweest. Het is een poppentheater vanuit een waterbad, zeer de moeite waard, al moet ik zeggen dat ik de CD van de muziek die de voorstelling begeleidde niet ga kopen. Zeer traditioneel, niet alleen de instrumenten, maar ook de zang. De houten poppen worden middels lange bamboe stokken bewogen door mensen die achter schermen tot hun heupen in het water staan. Een spektakelstuk met rook en vuurwerk.

Na dit spektakel hebben we een oude pagode bezocht. Deze was omstreeks het jaar 1050 gebouwd. Wel weer voorzien van verse specie.

Na de pagode nog door een oude Vietnamese wijk in het centrum van de stad gewandeld. Deze wijk ligt vlak bij het hotel. Iedereen leeft hier op straat. Er gebeurt van alles en iedereen in ondernemer. Terug in het hotel hebben we de dag afsloten met een bord Pho, kippensoep met limoen, lente uitjes en noedels. Goede dag, we zijn benieuwd wat we morgen beleven. De dag was vermoeiend, maar gaf veel energie. Nu de foto's nog.

Andries

Ha wat een boeiend verhaal, mooi geschreven ook. En daar is dan de eerste serie foto's. Zeg maar meer een sfeervolle impressie van een dagje Hanoi.
Ik wil niet lullig doen maar zo'n cd-tje kost niets en je kan er thuis nog eens rustig samen naar luisteren. Of de buren het waarderen is de vraag.
Ben benieuwd naar de belevenissen van morgen.
Lekker sliepe

henk

Hoi Andries, alhoewel de buren op leeftijd zijn en dus enigszins doof durfde ik het in eerste instantie niet aan met die cd. Maar na een nachtje slapen dacht ik misschien toch even terug naar het Waterpoppentheater. Stond vermeld op de stadsplattegrond, lang naar gezocht, maar niet teruggevonden, zie aantekeningen bij dag II. groet Weia en Henk.