weia-haar-weblog.reismee.nl

Lindau

Vandaag nog een keer met de Zug naar Lindau. Het weer was een stuk beter. Zon, 24 graden. Nu mag ik weer iets schrijven en dus gaat het over treintjes. Mooi zo'n station Nonnenhorn is dat niet moeilijk. En alles nog met de hand. Vanuit het station worden de wissels, de spoorbomen en de seinen bediend. Het gaat nog ouderwets maar oerdegelijk. Met een paar hendels al het verkeer in de hand.

En nog met die mooie armseinen.

De reis naar Lindau duurt 7 minuten met de sneltrein en 11 minuten met de stoptrein. En dan eindelijk: Do ist der Bahnhof.

met natuurlijk een foto van de dieselloc.

Toen natuurlijk een wandeltocht door de stad Lindau. Al kort na 800 na Christus al een bewoond eilandje in de Bodensee. De stad is de moeite waard, met mooie panden en kleien steegjes. Goed te voet te doen. Hier een tweetal foto's van de stad, maar je kunt moeiteloos plaatjes schieten.

In het voorbijgaan nog een mooie postertje geschoten. Heel toepasselijk tegenwoordig. Weia en ik keken elkaar aan en we moesten beiden glimlachen.

De stadsrondwandeling werd even onderbroken voor een bescheiden lunch in de Biergarten. Nadat we deze week al na de Spätzle, de Schweinebraten, de Semmelknödel, Sauerkraut, Schinken, Currywurst, Kartoffelsalat en de Schnitzel hadden gehad was nu de Schweinshaxe aan de beurt. Dit culinaire hoogtepunt wordt ook wel Eisbein genoemd. En voor mij naturlich een Hefebier dazu.

Morgen meer.

Andries

AbsoluteFigures meldt:
Eerste Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij
Op 21 september 1839 werd de eerste spoorlijn in Nederland in gebruik genomen. Het baanvak tussen Amsterdam en Haarlem werd aangelegd door de Eerste Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij. In het eerste jaar maakten 371.019 reizigers gebruik van de treinverbinding en het jaarverslag vermelde uitdrukkelijk, dat deze dienst zonder ongelukken was uitgevoerd.
Lees verder: Eerste Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij

henk

Ja, Andries en Duitsland was later, want dat land ontstond pas in 1870. Daarvoor hadden de Länder al wel eigen spoorwegnetten. Ook Nederland had zo zijn eigen privé spoorwegbedrijven. zoals de Eerste Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij. Die privé ondernemingen gingen volgens mij begin 20 eeuw in Staatshanden over, dit zorgde voor een eenheid in spoorbreedtes en materieel. Later hebben we dit idee weer losgelaten, zie Arriva. groet Henk.