weia-haar-weblog.reismee.nl

6e dag, excursie whale watching

Vandaag whalewatching

Deze trip stond gepland voor afgelpen dinsdag, maar ging toen vanwege storm en regen niet door. We waren blij dat we konden omboeken naar zaterdag, misschien een dag met wat zon. Na een uitgebreide briefing in twee talen, engels en portugees, neem ik aan, kregen we elk een reddingsvest. Toen ik een regencape wilde aannemen, zei de man dat ik een andere jas moest passen, specialy for you. Ook kregen we allemaal een koord om de hals, velen kregen een blauwe of een oranje koord, wij en nog enkele andere mensen kregen een groene. Toen we naar de boten ging bleek dat blauw en oranje in grote boten stapten en groen moest naar een zodiac. Weia keek wat benauwd toen ze aan boord stapte. We zaten op een soort zadel, met aan elke kant een been, twee aan twee. Een man of twaalf.

Eerst maar even wat vrolijke foto's

Op de tweede foto zie je achter Weia hoe dit zit.

Na het starten van de motoren gaf de bestuurder meteen vol gas. Hierdoor kwam de boeg van de boot wat omhoog en verlieten we in volle vaart de haven. Af en toe klapte de boot hard op de golven, nu snapte ik ook weer waarom die mevrouw in het Engels had gezegd dat het minder geschikt was voor zwangere vrouwen en rugpatienten en ook werd duidelijk waarom we allemaal zo'n vrijwaringsverklaring moesten tekenen.

Ik kon het in plastic ingepakte fototoestel en de rugtas van Weia over een steun leggen, waardoor die niet op de bodem van de boot hoefden te liggen.

Ook werd bij de briefing meegedeeld dat je wel eens wat water over zou kunnen krijgen. zodat je extra voorzichtig moesten zijn met je meegebrachte electronische apparatuur.

Je begrijpt het al, nog voor we de haven uit waren, waren onze broeken al tot ver over de knie kletsnat en ik had besloten om mijn camera maar in de waterdichte tas te laten.

Buitengaats werd het allengs mistiger, voordeel was dat er geen wind stond en enkel de deining van de oceaan zorgde voor wat beweging, nadeel was dat om de minuut de bril schoon moest vanwege het vocht.

Na ongeveer 20 minuten varen en in de mist troffen we een zestal dolfijnen voor de boot, die zijn we een tijd gevolgd. Prachtig om te zien, we zagen ook jonge dolfijnen. Toen gingen we een zoekslag maken naar walvissen. Dit leverde niets op. Later op de ochtend troffen we nog een grote groep dolfijnen van een ander soort. Ik ben de Portugese naam vergeten, maar deze waren groter. Ook een mooi gezicht. Met het kleine toestel hebben Weia en ik, om beurten wat foto's proberen te maken, dit viel ,gezien de deining en de korte tijd dat de dolfijnen boven water waren, niet mee. Hier volgen onze beste opnamen:

Na ongeveer 2 uur varen kwamen we terug in de haven.

Reacties

Reacties

Andries

Mooi, gedetailleerd verhaal. Lijkt me toch heel bijzonder om van zo dichtbij de dieren te kunnen fotograferen. Ze zijn zo vlug als water. Toch zijn de opnamen goed gelukt. En die broek die droogt wel weer.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!