weia-haar-weblog.reismee.nl

Dag 7, 8 en 9

Dag 7:

Deze dag zijn we begonnen door nogmaals in te stappen in de pick-up truck die ons buiten Chiang Mai gaat brengen, naar the Chiang Mai cycling company. Dit bedrijf bied verschillende fietsroutes en pakketten aan die variëren en lengte en moeilijkheidsgraad - omdat wij zo'n grote groep hebben nemen we de makkelijkste en kortste wat betekent ongeveer 4,5 uur onderweg inclusief pauzes en een bezoekje aan een lokaal marktje.

De fietstocht resulteert in een geslaagde ochtend die mooie plaatjes opleverd van het Thaise platteland, verschillende fases van rijstbouw en de lokale markt en zijn gebruiken (sommige foto's kunnen schokkend zijn, en laat ik er dus uit - haha!). Vooral de markt is totaal niet toeristisch wat wel even een opluchting is. De producten op de markt zijn apart en veelal onbekend in Nederland en volgens sommige mede-reizigers van onze groep mag je zelfs sommige dingen meenemen; ik heb wat meegenomen.

Na het fietsen weer een lekkere lunch en toen de Thaise massage. Wat de massage betreft had ik me niet nog meer kunnen vergissen. De massage is niet bedoeld de persoon te relaxen maar om elke vastzittende spier los te maken. De massage dame zal wel gedacht hebben dat elke spier bij mij vastzat want elke spier heeft een angstaanjagende hoeveelheid aandacht gehad. De dames lijken klein, maar hebben ontzettend veel kracht en bijna geen medelijden. Deze massage duurde bijna 2 uur en werd verlaten met veel spierpijn; nooit meer!

's Avonds hebben met zijn zevenen even lekker Italiaans gegeten, want dat kunnen die Thaien wel, en daarna over de zondagavond markt gelopen. Hier heb ik mijn slagje wel geslagen, want de souveniers bleven maar in mijn tasje belanden! Heerlijk!

Dag 8:

Deze dag begon met de realisatie dat de vakantie wel heel snel gaat! Dit is alweer de laatste dag in Chiang Mai en dat betekent dat het er nog maar een stad over is om te verkennen. Maar dat betekent niet dat deze dag niet een hele mooie dag is want vandaag gaan we naar het olifanten-trainingskamp. Dit kamp ligt ongeveer een uurtje buiten de stad en trekt veel belangstellenden. Dit kamp is er vooral voor het behoud van de olifant en alle opbrengsten gaan dan ook naar het kopen van land en het vergroten van het leefgebied van de olifanten die helaas eigenlijk alleen nog in gevanagenschap kunnen leven omdat ze in het wild worden gestroopt.

De Aziatische olifant is wat kleiner dan zijn Afrikaanse soortgenoot maar nog steeds immens groot. Wat het begin van de dag toch wel een beetje spannend maakt; namelijk op de foto met een olifant door bijvoorbeeld tussen zijn voorpoten te zitten, wanneer het dier zit op zijn kont! Ook op zijn poot zitten kan, maar op zijn slurf zitten en omhoog getild worden heeft toch echt mijn voorkeur. Zo'n dier geeft je dan wel het gevoel dat je heel klein bent maar leuk is het wel.

Na de foto's gaan we erbij zitten om te zien dat olifanten ontzettend slim zijn. De show waarin ze optreden bevat namelijk olifanten die staan te dansen, te voetballen en zelfs op de voorpoten kunnen staan! Ook kunnen sommigen zelfs schilderen en de schilderijen zien er nog behoorlijk goed uit (voor eentje van een olfiant dan!). De show wordt gevolgd door een ritje in een traditionele ossenkar, zo'n ding met nul vering, heel apart. Direct erachter aan gaan we het dan eindelijk doen; een ritje op de olifant maken. Heel spectaculair maar de hele dag heeft toch gemengde gevoelens. Aan de ene kant is het zielig voor de olifanten die veel worden getrained en eigenlijk worden gebruikt om veel geld op de brengen. Aan de andere kant, ze krijgen goed te eten, krijgen regelmatig een bad en op deze manier sterven ze niet uit. Een moeilijke gewetenskwestie. Om deze dag af te sluiten maken we nog een tochtjes over de rivier die naast het kamp ligt op een vlot dwars door de jungle.

Dag 9:

Vandaag is een reisdag, maar we kunnen even uitslapen. We zitten ontzettend dicht bij het vliegveld (ongeveer 10 minuten rijden) en het inchecken is ook snel geregeld. Inchecken bij Nokair (klinkt als; no care) gaat soepel en 20 minuutjes later kunnen we boarden. Hier laten we ook onze Nederlandse reisgids achter die zelf in Chiang Mai woont. We hebben nog altijd onze Thaise gids die ons mee neemt naar Pattaya. Drie kwartier vliegen en tadaa; Bangkok, wat dus toch een stuk sneller is dan met de trein! Vanaf Bangkok rijden we in ongeveer twee uur naar Pattaya en zien we voor het eerst deze vakantie het strand. Het strand van Pattaya is niet geweldig maar dat gaan we nog goed maken. In Pattaya maken we overigens kennis met ons gewelidige 4-sterren resort en lokale, Vlaamse, reisgids. De gids geeft aan dat, wanneer we verveeld raken van het luieren en relaxen waar deze dagen voor zijn, er ook nog optionele excursies te boeken zijn en de eerste is al geboekt; een bezoekje aan drie van de typische 'Bounty Eilanden' wel duidelijk denk ik maar toch even een uitleg: blauwe zee, wit strand en ontelbare palmbomen.

Maar dat de dag na morgen, eerst maar eens de weg langs het strand belopen die na ongeveer 3.8 kilometer eindigt in de walking street; de straat waar het allemaal gebeurd!!! Sex, drugs en ladyboys zijn hier de orde van de dag/nacht. DItmaal gaan we Frans eten, met malse biefstuk in een champignonnen-roomsaus; jammie.

Foto's komen nog, maar nu eerst even een duik in het zwembad waar onze deluxe appartementen omheen zijn gebouwd!

weia

Hé Bram, ook ik zou gemengde gevoelens hebben betreffende de olifanten, maar ben blij dat de verzorging goed is. Ik dacht dat je een Thaise kookcursus zou volgen of komt die nog of was er te weinig animo? Ben zeer benieuwd naar de foto's.

henk

Thai massage without happy ending zo te lezen. Heb je zo langzamerhand genoeg van Thai food?
Zorg dat je wel een beetje uitgerust bent als je weer in NL komt. O ja aanstaande zondag hebben we hier 9 hele graden. Neem even een trui mee in het vliegtuig.

Jacques en Ina

Hoi Bram,we genieten van je mooie verhalen, en prachtige foto's.Bij het lezen van al het lekkere eten loopt het water ons in de mond.Geniet nog van de laatste dagen en straks goede vlucht terug naar een frisjes nederland.Groet van ons allebei.

Hylke en Gé

De plaatsen die je beschrijft daar zijn wij in 2005 geweest.
Dat dubbele gevoel in het olifantenkamp hadden wij ook,maar er zijn ook hele slechte kampen,deze is een goede. Bij de orchideenkwekerij zijn wij ook geweest,daar ook geluncht? Misschien heb je toch een verkeerde massagesalon uitgezocht,ha,ha. Nog veel plezier, Gé

Liesbeth

Wat een belevenissen allemaal en mooi om de foto's te zien bij de verhalen. Geniet nog van je laatste dagen en een goede thuisreis toe gewenst. Liesbeth