weia-haar-weblog.reismee.nl

Krobielowice

Onze laatste stop is voorbij Wroclaw in een klein gehucht. Het kasteel waar we gaan overnachten heet Krobielowice.

Na een warme nacht in Charny Las besloten we om maar niet via de snelweg naar ons volgende overnachtingadres te gaan, maar via binnenwegen. Dit lukt vrij aardig en je ziet zo veel meer van het Poolse platteland. De wegen zijn opvallend goed, maar zo af en toe een trekker of een trage vrachtwagen is niet te vermijden. Ruw geschat kan je via deze secundaire wegen zo'n 40 kilometer per uur opschieten. Dus bedenk waar je aan begint. Het is een mooie route en omstreeks een uur of 3 komen we aan bij Krobielowice. De ontvangst is allerhartelijkst en de receptioniste vraagt wat voor soort kamer we willen, waarop we vroegen welke kamer ze zelf zou kiezen. Dit bleek kamer 27 te zijn en, na de kamer bekeken te hebben, besloten we die te nemen. Boven in het kasteel. In de loop van de middag verdwenen er steeds meer mensen uit het kasteel en 's avond waren we met in totaal 4 gasten. Het was doodstil op het binnenplein. Tot 10 uur 's avonds was er bediening. Het eten en de koffie was ruim voldoende.

Krobielowice is het kasteel met de meeste historie. Het kasteel bleek aan de Pruisische maarschalk Gebhard Von Blücher geschonken te zijn, als dank in verband met de overwinning op Napoleon tijdens de slag bij Waterloo, waar Von Blücher, toen 72 jaar de Pruisische troepen aanvoerde. Hij is enkele jaren na de slag om Waterloo op het kassteel overleden. Bij het kasteel was nog het grafmonument van de oude maarschalk. Deze is echter in verval geraakt. Nu is het kasteel eigendom van een Australische familie.

donderdagochtend uit Krobie vertrokken en ‘s avonds weer thuis.

Hessel en Marijke

Dag buren, jullie zijn weer thuis hebben we begrepen. De foto's zijn erg mooi en we zijn benieuwd naar jullie verhalen. Wij zijn vandaag naar Florence gereisd vanaf de kust en vliegen woensdagavond weer terug. Tot donderdag !