weia-haar-weblog.reismee.nl

Wieliczka en Kazimierz

Eén van de bezienswaardigheden in de onmiddellijke omgeving van Krakow is de zoutmijn van Wielicka. Nooit van gehoord, maar deze zoutmijn stond toch maar op de eerste UNESCO werelderfgoedlijst van 1978, samen met ondermeer de binnenstad van Krakow en Yellowstone National Park. Al in de 15e eeuw begaven de eerste toeristen zich naar deze mijn, dus het moet wel iets bijzonders zijn. Het is één van de oudste zoutmijnen ter wereld.

Na het betalen van enig entree geld gingen we als individuele tourist (IT) gezamenlijk met andere IT's onder leiding van een Engels sprekende tolk de mijn binnen, zo'n 64 meter naar beneden met een trap. Op de eerste verdieping van de mijn aangekomen gingen we via tunnels naar de zogenaamde kamers. In deze kamers werd het zout gewonnen en als dit dan op was groef de mijnwerker een gang naar een nieuw te exploiteren kamer. In totaal heeft de mijn nu 3000 van zulke kamers en de totale lengte van de mijngangen is 300 kilometer.

De mijn heeft 9 verdiepingen en de totale diepte is 327 meter. De toeristische route gaat tot de derde verdieping op 132 meter diepte. Tijdens de rondleiding werd ons verteld hoe door de eeuwen heen zout werd gewonnen. De kamers waren bijzonder mooi, maar op de foto zie je er weinig van, sommige kamers zijn zo groot dat de flits van de camera het niet aan kan en in totaliteit waren de kamers van een donkere steenzoutsoort. Ook van deze donkere grijstinten raakte NIKON overstuur. Daarom maar een enkele foto, maar wel één van een ondergrondse kerk. Ook is er een ondergrondse danszaal en op een diepte van 132 meter bevindt zich een restaurant. Het meest spannende was het om weer uit de mijn te komen. Dit ging via een lift die ons vanaf een diepte van 132 meter weer naar boven bracht. Nou hebben we veel liften meegemaakt, maar een mijnwerkerslift is wel iets bijzonders. Ik schat het oppervlakte van de liftvloer op 120 x 80 cm en daar gingen we dan met 9 man in. Het was een lift met een dubbele cabine, boven elkaar, zodat per keer 18 personen naar boven werden gebracht. De mijn is een aanrader. In totaal zijn we 3 uur beneden geweest. Boven stond nog een mooie stoomlocomotief, dus die er maar even op gezet.

Daarna hebben we de oude Joodse wijk van Krakow, Kazimierz, bezocht. Op het plein nog wat gegeten en toen was de dag al weer om. 's Avonds geen puf meer om een stukje te schrijven.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!