weia-haar-weblog.reismee.nl

Ryedale, Norh Yorkshire Moors and Whitby

Het begon die dag met Ryedale, een mooi plaatsje met een openluchtmuseum. Hier werd het wonen en werken van de Britten vanaf de steentijd tot de jaren 50 weergegeven. Mooie verzamelingen van rommelmarktspullen met vondsten uit de oertijd. Het was prachtig opgezet. Gebouwen werden gesloopt en weer opgebouwd in het openluchtmuseum. Winkeltjes uit de jaren 50. Een woning van een doodgraver, slager, schoenmaker, smit en ook de landbouw werd niet overgeslagen. De oudste originele woning was uit de 16e eeuw. Ik kwam ogen te kort. E'en van de mooiste huisjes was voor mij het atelier van een fotograaf van rond de eeuwwisseling (van 19e naar 20e). Ook was er een kleine verzameling speelgoed, maar ook trekkers, dorsmachines, twee zigeunerwagens, kortom ik kon er uren doorbrengen. Prachtig museum.

Daarna reden we via een enorm heidegebied naar Whitby, een havenstad aan de oostkust van Engeland. Bezienswaardig waren de ruíne van de abdij, maar ook de winkeltjes in de binnenstad.

Verder was er nog een kopie van het schip de Endeavour, het schip van captain Cook. Ook bijzonder waren de sierraden van jet stone, gefossiliseerd hout. Van daaruit doorgereden naar Robin Hood Bay, eveneens een kuststadje, sfeervol en authentiek. Van Robin Hood Bay terug naar het hotel.