weia-haar-weblog.reismee.nl

HUE, Da Nang en HOI AN

Gisteren zijn we aangekomen in HUE, de oude Keizerstad van Vietnam. Eerst zijn we naar twee tempels geweest. Daarna hebben we even gekeken bij een hoedenmaakster en een mevrouw die wierook maakte. De wierookstokjes werden waaiervormig opgehangen. Vervolgens gingen we naar een bekende plaatselijke markt in Hue, om vervolgens naar de Verboden Purperen stad te gaan. Daar heeft de Keizerlijke familie vele jaren gewoond. Ik heb een foto van de ingangspoort bijgevoegd. De Verboden Purperen stad is in de jaren 60 geheel weggebombardeerd en nu wordt geprobeerd om het geheel weer wat op te bouwen. Niet alleen de bombardementen hebben de stad aangetast, maar ook het plaatselijke klimaat. Hue is heet en vochtig. Wij waren in het voorjaar met 29 graden en een hoge luchtvochtigheid, maar in de zomer kan het hier gemakkelijk 40 graden worden en even vochtig. Alles rot hier dan weg.

De roze flapjes vooraan zijn varkensoortjes, een plaatselijke specialiteit.

Na de hoofdpoort van de Verboden Purperen stad kon ik nog een fotootje maken van een acteur die in aan het oefenen was in de schouwburg van de Verboden Purperen stad. De poort heeft vijf poorten, waarvan alleen de middelste poort gebruikt mocht worden door de Vietnamese Keizer. Op de foto zijn drie van de vijf poorten te zien.

Daarna het museum in Da Nang bezocht. Dit oude museum is nog uit de Franse tijd en maakte een wat vervallen indruk, wel bijzondere stenen beelden.

Na het museum, doorgereden naar het havenplaatsje Hoi An.

Voordat we daar aan kwamen moesten we nog even naar de Marble Mountains. Daar hebben we ondermeer een tempel met een daarachter liggende grot bezocht, met daarin beelden. Heel indrukwekkend.

Hoi An was al vanaf de 15e eeuw een handelsplaats en maakte deel uit van de Zijderoute. Het lijkt een Chinese havenplaatsje, maar heeft een nog originele Japanse brug. In Hoi An hebben we lampionnetjes gemaakt.